Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. "Булінг" – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг
може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози,
ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний
контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від
булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні
проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного
розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути
здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх
подальшого життя.
Загальні психологічні характеристики імовірного буллера-нападника (за Олвеус, 1993).
Дитина імовірно може бути схильною до
булінгу, якщо вона:
·домінантна особистість, схильна само стверджувати себе з використанням
сили;
· неврівноважений темперамент, імпульсивний, легко фрустрований;
·має більш позитивне ставлення до насильства, ніж більшість дітей з його
оточення;
· важко підкорюється правилам;
·проявляє мало співпереживання тим дітям, які зазнають нападок;
·часто ставиться агресивно до дорослих;
·добре розмовляє про себе поза межами важких чи незручних ситуацій;
·проявляє і проактивну агресію (наприклад, для досягнення мети), і реактивну
агресію (зокрема, у відповідь на провокацію).
Загальні психологічні характеристики імовірної жертви буллінгу (за Олвеус, 1993).
Дитина імовірно може бути жертвою булінгу, якщо вона:
·зазвичай тиха, обачлива, чутлива дитина, яку можна легко зворушити і
фруструвати,
·може бути особливо незахищена через недостачу впевненості і страждати від
низької самооцінки,
·часто має мало друзів і соціально ізольована,
·може боятися, що їй заподіють шкоду,
·може бути тривожною і пригніченою,
·фізично слабкіша, ніж більшість однолітків (особливо важливо для хлопчиків).
·вважає, що легше проводити час із дорослими (батьками, вчителями, тренерами), ніж з однолітками.
Тривожні сигнали – ознаки діагностики буллінгу (за Олвеус, Лімбер, Міхалік, 1999).
Дитина імовірно стає мішенню традиційного
булінгу, якщо вона:
·Приходить додому з порваними, пошкодженими чи загубленими частинами одягу,
книжок чи інших предметів, які їй належать,
·Має неочікувані поранення, синці, подряпини,
·Має мало друзів, або зовсім їх не має,
·Здається, що боїться збиратися і йти до школи і повертатися, сідати в автобус, брати участь в організованих формах активності однолітків (клуби
тощо),
·Обирає довгий нелогічний шлях, коли іде зі школи додому,
·Втрачає інтерес до шкільної роботи, або починає її робити наваго гірше, ніж
зазвичай,
·Виглядає пригніченою, сумною, заплаканою, не має настрою, коли приходить
додому,
·Часто жаліється на головний біль, болі в шлунку, інші фізичні негаразди,
·Тривожно спить і часто сняться погані сни,
· Втрачає апетит,
·Проявляє тривогу і низьку самооцінку.
Що робити батькам
- У
першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з
дитиною.
- Дайте
відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та
захистити.
- Запевніть
дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може
говорити відверто.
- Пам’ятайте,
що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей
момент. Будьте терплячими та делікатними.
- Спробуйте
з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по
декілька разів, допитуючись.
- Запропонуйте
подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз
(наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків
тощо).
- Розкажіть
дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну
поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між
“пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя
друга/однокласника.
- Спитайте,
яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви
запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
- Пам’ятайте,
що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку
батьків та візит до школи.
- Спільно
з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
- Обговоріть,
до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного
психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших
дітей.
- Важливо
усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з
цим звернутися до дитячого психолога.
- Підтримайте
свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
- Поясніть
дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона
може розраховувати на вашу підтримку.
Що робити вчителям
Завдання вчителів - відслідковувати ситуацію в класі.
Спеціалісти-конфліктологи пропонують дуже корисне завдання, яке допомагає
визначити, чи є в колективі діти, які перебувають в ситуації жертви.
Перед початком уроків попросіть кожну дитину на аркуші
паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за
партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Коли
вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей «забули», не
згадали зовсім.
Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна
дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор,
хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.
Як допомогти дитині-агресору
Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не
менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина - агресор,
радимо:
- Відверто
поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться
до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так
роблять", або "він заслуговує на це".
- Уважно
вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх
припущеннях.
- Не
применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди
будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми
агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина
дитинства".
- Ретельно
поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться:
цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства,
залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої
дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження,
штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або
жести.
- Діти,
які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть
дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім
оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх
учасників.
- Дайте
зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви
не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву,
попросіть дитину зупинити насильство.
- Скажіть
дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з
учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
- Загрози
і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в
перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
- Буде
зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто
виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
- Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.
Як впоратися з ситуацією самостійно
- Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
- Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
- Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
- Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
- Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Немає коментарів:
Дописати коментар